Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Perjalananku - Masjid Quba 3

Wednesday, May 27, 2009

Hari kedua di Madinah aku sempat singgah di beberapa buah kedai semasa pulang dari sholat Zohor. Sepanjang jalan menuju ke hotel penginapan terdapat banyak kedai-kedai yang menjual berbagai cenderahati dan kain pakaian.

Aku singgah sebentar di sebuah kedai untuk membeli beberapa helai jubah dan selendang. Semasa di dalam masjid aku asyik melihat pak arab pak arab memakai jubah dan selendang. Sungguh cantik jubah-jubah yang mereka pakai. Jadi aku juga turut teringin memakai jubah dan selendang seperti mereka. Bila lagi nak pakai ya, masa inilah!!

Semasa memilih-milih jubah aku tersenyum bila salah seorang penjual berbangsa arab bercakap melayu denganku.

“Dari Malaysia?, bagus! Anwar Ibrahim baik, Abdullah Badawi baik, Mahatir panas!”

Aku tumpang senyum melihat gelagat mereka. Rupanya mereka pun turut mengikuti perkembangan politik di negara kita.

Di sebelah pagi sebelumnya, pihak muasasah telah mengadakan ziarah di sekitar tempat sejarah di Madinah. Oleh kerana hanya bas sahaja yang di sediakan oleh muasasah jadi aku dan isteriku tidak berpeluanglah mengikutinya.

Aku agak terkilan dengan cara agensi pelancongan yang mengendalikan rombongan umrah ini. Mereka tidak peka dan tidak prihatin terhadap golongan OKU sepertiku. Pada hal mereka telah sedia maklum keaadaanku dan pakej yang kubayar termasuk pakej ziarah sekali.

Selepas sholat Asar aku mengajak isteriku menziarah Masjid Quba dan Bukit Uhud. Mengikut ustaz yang menemaniku, bersholat di Masjid Quba pahalanya sama dengan pahala mengerjakan umrah. Jadi aku pun tidak mahu melepaskan peluang untuk bersholat di masjid ini.

Semasa mencari-cari teksi untuk ke Masjid Quba sekali lagi kesabaranku teruji. Semasa menahan teksi pemandu teksi meminta 30 riyal tetapi bila melihat penumpangnya berkerusi roda tambang di naikkan kepada 35 riyal. Ustaz yang menemaniku agak marah dengan sikap pemandu tersebut dan cuba mencari teksi yang lain.

Oleh kerana masa sudah agak lewat, kami pun menahan sebuah teksi dan pemandu teksi meminta bayaran 40 riyal untuk kesana. Aku bersetuju dengan kadar bayaran yang di minta. Setelah aku di angkat masuk ke dalam teksi, pemandu teksi meminta tambahan bayaran sebanyak 50 riyal dengan alasan kerusi rodaku menggunakan bonetnya. Aku agak marah dengan sikapnya yang tidak menepati janji dan meminta aku di keluarkan dari teksi. Sekali lagi isteriku menyelamatkan keadaan, isteriku memintaku bersabar dan menganggap ini adalah satu dugaan.

“Tuhan menguji tahap kesabaran kita di sini,”jelas isteriku. Akur akur dengan nasihatnya.

Sesampai sahaja di Masjid Quba, aku terus di tolak masuk ke dalam masjid dan bersholat sunat. Sebaik sahaja keluar dari masjid tiba-tiba hujan renyai-renyai pun turun. Isteriku berkata “Ini hujan rahmat,”aku cuma tersenyum.

Aku terus ke destinasi seterusnya ke Bukit Uhud. Aku cuma duduk di dalam teksi menunggu isteri dan anakku pergi membeli sedikit buah tangan. Dari dalam teksi aku dapat saksikan ribut pasir di kawasan Bukit Uhud. Menurut ustaz yang menemaniku, buah tamar di sini agak murah sedikit kerana di temani pepasir.

Setelah selesai aku terus pulang ke hotel penginapan. Aku terus ke masjid kerana waktu Maghrib telah pun hampir tiba. Setelah selesai sholat Maghrib aku terus menunggu hingga masuknya waktu Isyak. Setelah bersolat Isyak aku sekali lagi mengambil peluang menziarah makam rasullullah. Agak sayu hatiku kerana esok aku akan meninggalkan Madinah.

Pada keesokan paginya aku bersiap-siap memakai ihram untuk menuju ke Mekkah. Aku bersama isteri dan anakku menggunakan penerbangan domestik ke Jedah dan seterusnya ke Mekkah untuk mengerjakan umrah. Rombongan lain menggunakan penggangkutan bas yang di jangka tiba pada waktu malam. Jarak antara Madinah dan Mekkah lebih kurang 400km dan mengambil masa lebih kurang 7 jam perjalanan.

Nantikan seterusnya cerita perjalananku ke Mekah. Maaf badan dan jariku agak kurang sihat untuk terus bercerita. Untuk menghabiskan catatan ini pun terpaksa kupinjam jari jemari anakku Indah.

Nasyid Yaa Makkah...sila Off kan lagu blogku untuk mendengarnya.