Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Perjalananku - Makkah Al Mukaramah 4

Wednesday, May 27, 2009

Sebelum aku meneruskan ceritaku, ingin aku nyatakan sekali lagi bahawa cerita-cerita yang kupaparkan di sini bukanlah bertujuan merayu simpati atau membangga diri apatah lagi riak lebih-lebih lagi di dalam bab amal ibadat ini.

Apa yang kupaparkan di sini adalah secebis catatan hidup seorang insan yang pernah hidup sebagai manusia biasa, bebas bergerak ke sana dan kemari kemudian beralih kepada dunia yang terlalu asing bagi dirinya. Dunia yang menyekat kebebasan pergerakannya yang pernah di kecapi dahulu. Pergerakannya kini bergantung di atas belas ihsan anak dan isteri juga manusia di sekelilingnya.

Orang lain pergi umrah juga!, lima enam kali lagi tetapi tidak pernah mahu bercerita tentangnya. Kenapa aku yang baru pertama kali kesana sibuk-sibuk menulis dan bercerita. Bagiku antara orang dan diriku terlalu banyak perbezaannya. Mungkin bagi orang yang cacat sepertiku peluang ke tanah suci mungkin hanya sekali untuk seumur hidup. Mungkin ini yang pertama kali dan terakhir kali buat diriku. Jadi pengalaman yang kulalui ingin kukongsi bersama dan mungkin ia boleh di jadikan panduan dan rujukkan untuk insan-insan yang senasib denganku. Itu pun jika ada….

Berbalik kepada ceritaku, setelah memakai ihram aku isteri dan anakku menunggu di lobi hotel. Penerbangan kami di jadualkan pada jam 12.30 tengah hari. Sebentar kemudian datang wakil muasasah menyerahkan tiket penerbangan dan membawa kami ke kenderaan untuk ke lapangan terbang.

“Ya allah naik van ke?, macamana abang hendak naik?”tanyaku kepada isteriku.

“Tidak mengapa, kita cuba angkat abang perlahan-lahan,”kata isteriku.

Nampaknya pihak agensi/muasasah memang langsung tidak peka terhadap warga OKU sepertiku. Sepatutnya mereka menyediakan kereta/teksi kerana ia lebih rendah dan mudah buatku. Paras tempat duduk van yang agak tinggi menyukarkan badanku diangkat. Dengan bantuan abang iparku yang kebetulan berada di situ aku pun di angkat masuk dan di baringkan di tempat duduk. Aku terpaksa menahan kesakitan bila badanku diangkat masuk ke dalam van tersebut Orang sepertiku mana mampu untuk duduk di kerusi yang agak tegak posisinya. Sepanjang perjalanan aku hanya terbaring di dalam van.

“Macam naik ambulan saja!,”kataku kepada anakku. Teringat aku semasa sakit dahulu di bawa dengan ambulan. Lebih kurang sama keadaannya, kepala terhentak-hentak dan pening.

Sampai di lapangan terbang aku pun dibawa turun. Jika di hotel tadi aku diangkat oleh tiga orang tetapi di sini cuma isteri dan anakku sahaja. Pemandu van cuma memandang tanpa memberi sebarang bantuan. Memang tugasnya memandu saja bukan mengangkatku….hehehe.

Setelah selesai urusan pendaftaran, aku terus dibawa naik ke pesawat menggunakan kren khas mengikut pintu belakang pesawat. Agak lama juga aku terpaksa menunggu kerana pintu lambat di buka. Aku perhatikan pekerja lapangan terbang yang terdiri dari rakyat Bangladesh mengetuk-ngetuk pintu pesawat. Setelah lebih kurang 15 minit barulah pintunya dibuka.

Di dalam pesawat penumpang-penumpang lain telah sedia duduk di tempat masing-masing. Mereka memerhatikan saja bagaimana kerja-kerja mengalihkan aku ke tempat duduk. Oleh kerana laluan ke tempat duduk agak sempit. Aku pun di angkat dan diletakan di atas sebuah kerusi beroda dan di tolak ke tempat dudukku.

Aku tiga beranak di berikan di tempat duduk yang berlainan dan berjauhan. Aku merayu kepada krew kabin agar isteriku di tukarkan di sebelahku atas masalah fizikalku. Pada mulanya mereka se akan mahu membantuku tetapi setelah tiada penumpang yang bersedia bertukar tempat maka terpaksalah aku duduk bersendirian.

Semasa pesawat berlepas dan mendarat aku hanya menutup mata dan berdoa agar kekejangan tidak terjadi kepadaku. Pada ketika itu hanya tali pinggang keselamatan yang menahan badanku. Sekiranya gegaran kuat berlaku bila-bila masa saja aku boleh terjatuh kerana tanganku tidak mampu memegang mana-mana bahagian di tempat dudukku.

Setelah lebih kurang sejam penerbangan aku pun tiba lapangan terbang Jeddah. Seorang lelaki berbangsa arab telah sedia menantiku. Aku dibawa menaiki keretanya menuju ke Mekah yang jauhnya lebih kurang 75km dari Jeddah.

Lelaki arab ini sungguh peramah orangnya. Sambil memandu dia menerangkan tempat-tempat di sekitar bandar Jeddah ini. Semasa melalui lebuh raya ke Mekah aku mengambil peluang melihat pemandangan di kiri dan kanan jalan. Oleh kerana aku tidak berpeluang mengikuti ziarah jadi aku gunakan masa ini untuk melihat negeri orang.

Sepanjang perjalanan hanya bukit-bukit yang gondol dan padang pasir yang dapat kulihat. Tiada penempatan atau perkampungan yang terdapat sepanjang perjalanan. Jika ada rumah pun hanya rumah-rumah yang berbentuk kotak yang dindingnya berbatu bata seperti yang sering di tunjukkan di tv di negara Palastine. Isteri dan anakku tertidur keletihan di sepanjang perjalanan.

Setelah lebih kurang sejam perjalanan aku pun tiba di Mekkah. Tempat penginapanku terletak lebih kurang 80 meter dari Masjidil Haram. Ketika kami tiba azan Asar sedang berkumandang. Di bahu-bahu jalan di penuhi dengan kereta-kereta yang pemandunya berhenti untuk pergi menunaikan sholat. Agak sukar juga untuk kerusi rodaku bergerak ke tempat penginapan kami.

Aku amat terkejut bila di tunjukkan hotel tempat penginapanku. Untuk masuk ke hotel aku terpaksa menempuh lebih sepuluh anak tangga yang berkelok-kelok untuk sampai ke pintu lif. Tiada laluan untuk kerusi roda dan kerusi rodaku pula tidak muat untuk masuk ke lif. Aku beristighifar panjang melihat keadaan ini.

Tunggu pengakhir catatanku nanti….



Azan dari Masjidil Haram, sila Off kan lagu di blogku. Tekan 'menu' untuk melihat video-video yang lain di Mekah.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP