Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Perjalananku - Baiullah Al Haram 6

Wednesday, May 27, 2009

Aku bersama anak-anakku terus menuju ke Masjidil Haram untuk menggerjakan umrah. Semakin dekat dengan Masjidil Haram semakin tidak sabar rasanya untuk melihat Baitullah.

Anakku terus membawaku mengikut laluan kerusi roda ke tingkat satu. Keadaan di tingkat ini agak lenggang sedikit. Kelihatan beberapa orang pekerja sedang menggilatkan pagar-pagar di sekitar kawasan situ. Sesekali mereka toleh dan senyum kepada kami.

Setelah selesai sholat tahayatul masjid, aku meminta anakku menolak kerusi rodaku menghampiri tepi pagar untuk melihat Baitullah. Pertama kali mataku melihat Kaabah terasa bagaikan mimpi. Kaabah yang dahulunya sering kulihat di kaca tv kini betul-betul berada di hadapanku. Aku bersyukur kerana akhirnya tertunai juga hajatku untuk sampai dan bersholat di rumah suci Allah ini.

Dari tepi pagar kelihatan ramai jemaah yang sedang bertawaf menggelilingi Kaabah. Ada di kalangan mereka yang berkerusi roda turut sama bertawaf di bawah. Bagi mereka yang berkerusi roda memang di sediakan laluan untuk bertawaf di tingkat satu. Aku yang pada mulanya bercadang untuk mengerjakan tawaf di sini menukar fikiran untuk turut sama bertawaf di bawah.

Kami turun ke bawah dengan menggunakan lif dan seterusnya mengikut laluan kerusi roda untuk sampai ke laman Kaabah. Sekali lagi terasa bagaikan bermimpi bila melihat Kaabah betul-betul berada beberapa meter saja di depan mata. Mataku leka dan terpegun melihat keindahan Kaabah. Aku bersyukur dan berasa bertuah terpilih menjadi tetamuNya.

Setelah pasti tempat permulaannya tawaf, kami pun berniat dan memulakan tawaf. Pusingan demi pusingan kami lakukan tanpa rasa penat. Terasa nikmatnya dapat beribadah menggelilingi Kaabah bersama ribuan jemaah berbagai bangsa.

Terdapat ramai kumpulan-kumpulan jemaah dari negara lain yang bertawaf di pimpin oleh ketua masing-masing. Dalam keadaan berhimpit-himpit beberapa kali tayar kerusi rodaku menggelek jari kaki jemaah yang bersebelahanku. Berkerut wajah mereka menahan kesakitan. Aku cuma mengangkat tangan tanda memohon maaf.

Setelah selesai bertawaf kami mencari tempat untuk bersholat sunat tawaf sebelum mengerjakan saei. Kami memilih untuk bersholat di kawasan yang berdepan dengan pintu Kaabah dan Al Multazam. Semasa berdoa di depan Kaabah air mataku jatuh bercucuran tanpa dapat di tahan. Perasaanku rasa sayu dan terharu . Terharu kerana berpeluang bersholat betul-betul di hadapan Kaabah. Sayu hatiku kerana datangku ke sini dalam keadaan sifat yang telah berbeza dari sifat asal (lumpuh).

Setelah selesai kami terus ke tempat saei yang terletak di dalam kawasan Masjidil Haram. Bermula dari Bukit Safa kami berniat dan menuju ke Bukit Marwah. Bagi yang berkerusi roda di sediakan laluan khas di sini. Bersemangat rasa di hati dapat beribadah bersama-sama umat Islam berbagai bangsa.

Di awal pusingan anak-anakku agak laju menolak dan menarik kerusi rodaku. Di pusingan-pusingan akhir mereka nampak keletihan. Anakku Indah bersungguh-sungguh menarik kerusi rodaku ketika mendaki curam untuk naik di kedua-dua bukit. Aku amat terharu dengan kesungguhan mereka walaupun agak kepenatan. Setelah selesai tujuh pusingan kami pun bergunting (bertahlul) sebagai menyempurnakan umrah kami.

Alhamdullillah, akhirnya ibadah umrah kami selesai pada malam itu. Sepanjang mengerjakan tawaf dan saei kami tidak bertemu dengan rombongan kami. Mungkin kerana terlalu ramai jemaah yang mengerjakan umrah pada waktu itu. Aku sampai di hotel penginapan lebih kurang jam 2.00 pagi. Isteriku risau menanti kepulangan kami, risau takut kami tersesat.

Aku berada di Mekkah selama lapan hari. Di hari yang ke empat barulah isteriku berpeluang mengerjakan umrah di temani oleh anakku Indah. Kali ini Indah pula jadi mutawif (kononnya) membawa ibunya mengerjakan umrah.

Semasa di Madinah bolih di katakan setiap hari aku berpeluang ke masjid berjemaah. Berlainan pula di Mekkah, masaku banyak terperap di bilik kerana masalah pergerakkanku. Bolih di katakan setiap hari anak-anakku keluar mengerjakan umrah jadi bila tiba giliran untuk mengangkatku ke masjid mereka keletihan. Untuk tidak menyusahkan mereka aku cuma bersholat di bilik saja.

Keadaan bilik yang agak sempit dengan hawa dingin yang terlalu sejuk dan tidak boleh di laras suhunya membuatkan badanku sering sakit-sakit. Hampir setiap hari aku terpaksa menelan pil untuk menahan kesakitan.

Selama berada di sana aku berpeluang untuk bersholat Jumaat. Inilah kali pertama aku berpeluang bersholat Jumaat sejak aku sakit. Seronoknya tidak terkata, maklumlah sudah lama tidak merasai suasana berjemaah begini.

Jika dahulu di Masjid Negara terlentuk-lentuk kepalaku mengantuk menunggu imam menghabiskan kutbah Jumaatnya. Di sini berbeza pula, telinga khusyuk mendengar kutbah walaupun tidak faham dan mata pula leka tertumpu memandang Kaabah.

Satu suasana yang sering boleh di lihat di sini ialah gelagat jemaah yang berlari–lari ke arah Kaabah untuk mendakap dan mencium Kaabah sebaik saja imam habis memberi salam. Semasa mengerjakan tawaf sunat (di luar ihram), aku juga turut berpeluang menghampiri Kaabah dan menyentuhnya. Aku cuba mengangkat tanganku untuk meletakkan tapak tangan ke Kaabah tetapi hanya dua jariku saja yang mampu mencecah Kaabah.

Di hari ketujuh aku berpeluang sekali lagi mengerjakan umrah. Kali ini aku sekeluarga di bawa oleh abang iparku dan birasku. Selepas sholat Asar aku mengenakan pakaian ihram dan pergi ke Tana’im yang jaraknya 5 km dari Mekkah untuk berniat umrah. Selepas berniat kami terus kembali ke Masjidil Haram untuk bertawaf, bersaei dan bertahlul. Ibadah umrah kami selesai sebelum masuknya waktu Isyak.

Hari terakhir di Mekkah, sebelum bertolak pulang meninggalkan Mekkah aku sekeluarga mengerjakan tawaf widaq (tawaf selamat tinggal) selepas sholat zohor. Ketika itu matahari betul-betul berada di atas kepala. Teriknya matahari betul-betul mengujiku hari itu. Aku hampir-hampir tidak dapat menahan kepanasannya.

“Sabar KS cuma satu pusingan saja lagi,”kata birasku cuba untuk menenangkan aku yang sedang gelisah kepanasan.

“Di Padang Masyhar nanti lebih panas lagi pada nii,”sambungnya lagi.

Sebaik selesai sholat sunat tawaf aku meminta anakku menyiramkan air zam-zam keseluruh tubuhku. Pakaianku basah kuyup bermandikan air zam-zam. Barulah reda rasa panas di badanku.

“Ayong tak rasa panas ke masa tawaf tadi?”tanyaku pada anak sulungku.

“Biasa saja, Ayong tak rasa panas pun”.

“Oh patutlah ayah rasa panas sangat, ayah nii banyak dosa,” jawabku sambil tersenyum.

Jam 1.30 petang aku bersiap-siap untuk meninggalkan Mekkah. Oleh kerana pihak agensi hanya menyediakan bas, maka terpaksalah aku menyewa teksi dengan bayaran 130 riyal (RM 130) untuk ke lapangan terbang Jeddah. Aku bertiga beranak menaiki teksi sementara dua lagi anakku menaiki bas.

Semasa teksi bergerak perlahan melintasi Masjidil Haram, aku menoleh melihat Masjidil Haram buat terakhir kali hingga hilang dari pandanganku. Hati terasa amat sayu meninggalkan Baitullah rumah suci Allah. Bilakah aku berpeluang ke sini lagi?.

Tiada banyak yang dapat aku ceritakan tentang Mekkah. Aku tidak berpeluang mengikuti ziarah yang di adakan di tempat-tempat yang bersejarah di sini. Kesian isteriku kerana turut tidak berpeluang berziarah kerana menjagaku. Aku cuma berziarah melalui gambar-gambar yang di rakamkan dari kemera anakku saja…cukuplah tuu.

InsyaAllah jika ada rezeki dan kesihatanku mengizinkan pasti kudatang lagi ke sini….

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP