Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Perjalananku - Masjidil Haram 5

Wednesday, May 27, 2009

Aku tiba di depan hotel penginapan ketika azan Asar sedang berkumandang. Masjidil Haram yang indah terletak hanya beberapa meter sahaja dari hotel penginapan. Tidak sabar rasa hatiku untuk bersholat dan melihat keindahan Baitullah.

Di kiri kanan jalan aku lihat orang bergegas-gegas menuju ke masjid. Di bahu-bahu jalan di penuhi dengan kereta-kereta yang pemandunya juga berhenti untuk menunaikan sholat. Aku di tolak di celah-celah kereta mencari laluan untuk menuju ke hotel.

Setibanya di depan hotel aku agak terperanjat melihat bertingkat-tingkat anak tangga untuk sampai ke lobi hotel. Tiada laluan khas untuk orang berkerusi roda. Sebentar kemudian datang tiga orang pekerja hotel membantu mengangkat kerusi rodaku. Mereka kelihatan tercungap-cungap mengangkatku ke lobi. Dari lobi sekali lagi aku terpaksa di angkat untuk sampai ke pintu lif pula. Bila pintu lif terbuka mereka cuba menolak kerusi rodaku masuk tetapi hanya separuh saja kerusi rodaku yang muat.

Aku beristighfar di dalam hati menahan kesabaran. Sepatutnya perkara ini dapat di elakkan jika pihak agensi prihatin dan bertanggung jawab terhadap pelanggannya. Aku meminta izin untuk berjumpa dengan muasasah yang menguruskan tempat kami. Aku di fahamkan bahawa pegawai yang bertanggung jawab keluar membawa jemaah berziarah.

Sementara menunggu pegawai tersebut pulang aku di letakkan di ruang menunggu hotel tersebut. Beberapa jemaah dari kumpulan lain yang telah beberapa hari tinggal di situ datang berbual dan bertanya masalahku.. Dari perbualan dengan mereka ternyata mereka juga kurang senang dengan perkhidmataan yang di sediakan oleh agensi tersebut.

Sedang aku berbual-bual datang seorang wakil muasasah melihat dan bertanyakan masalahku.

“Ustaz, saya datang ke sini untuk beribadat, saya hendak ke masjid bila-bila waktu, subuh, asar, maghrib.”

“Kalau sudah bertangga begini, bagaimana saya nak ke masjid?”

“Adakah pihak muasasah sanggup tunggu mengangkat saya di setiap waktu?” kataku kepada lelaki yang kupanggil ustaz berasal dari Indonesia.

“Saya tidak di maklumkan oleh agensi yang ada orang berkerusi roda dalam rombongan ini,”jelas ustaz tersebut kepadaku.

Setelah lama mendengar tazkirahku ustaz tersebut meminta diri untuk berbincang dengan pegawainya untuk mencari tempat yang sesuai buatku.

Sementara menunggu, datang sepasang jemaah yang berasal dari Melaka bertanyakan masalahku.

“Cuba encik tengok di dinding, penuh dengan pelekat yang menyuruh kita SABAR,”kata suami pasangan itu kepadaku.

“Di dalam soal beribadah kita boleh bersabar tetapi dalam soal hak dan kebajikan kita, mana boleh sabar!”lelaki tersebut mula meluahkan rasa kesalnya kepadaku.

“Pihak agensi se olah-olah menghukum kita di sini, jika kita tidak SABAR maka sia-sialah ibadat kita di sini,”sambungnya lagi. Aku cuma mendengar luahan lelaki tersebut sambil tersenyum.

“Dapur belakang rumah saya pun lebih cantik dari dapur di sini,”sampuk salah seorang rakannya. Aku memandang ke arah bilik tempat yang di maksudkan dapur. Tempat membuat minuman rupanya.

“Saya menyesal menggunakan khidmat agensi ini,”kata lelaki tersebut sebelum beredar meninggalkan aku.

Aku memandang di sekelilingku. Memang banyak perkataan SABAR tertampal di dinding. Teringat aku semasa menghadiri kursus umrah di Kuala Lumpur dahulu, wakil agensi asyik menekankan perkataan SABAR di dalam ceramahnya. Mungkin sebelum ini telah ramai pelanggannya yang meluahkan rasa tidak puas hati terhadap mutu perkhidmatannya.

Sebentar kemudian ustaz tadi muncul semula. Dia mengesyorkan beberapa tempat untukku. Aku bersetuju di tempatkan di mana saja asalkan tiada bertangga. Aku di bawa di sebuah hotel yang jaraknya lebih kurang 30 meter dari hotel asal. Maka terpisahlah aku dengan rombonganku.

Di sini aku di tempatkan di tingkat enam. Biliknya agak sempit yang menempatkan lima buah katil. Lifnya agak kecil juga di mana aku perlu menanggalkan beberapa bahagian di kerusi rodaku setiap kali menggunakannya.

Oleh kerana keletihan dalam perjalanan tadi, aku bersholat di dalam bilik sahaja. Sementara itu anakku ke masjid bersholat Maghrib sambil meninjau-ninjau laluan untuk kerusi roda di sekitar Masjidil Haram.

Di sebelah malam kami bercadang untuk melakukan umrah (tawaf/saei) bersama dengan rombongan bas yang di jangka tiba pada jam 9.00 malam. Dua orang lagi anakku turut bersama dengan rombongan ini.

Lebih kurang jam 10.00 malam kedua-dua orang anakku tiba di hotel. Setelah berehat seketika kami empat beranak pun bersiap-siap untuk mengerjakan umrah. Jam ketika itu menunjukkan pukul 11.00 malam. Isteriku tidak turut bersama kami mengerjakan umrah kerana bercuti. Biasalah orang perempuan..

Aku pergi ke hotel utama untuk mengerjakan umrah bersama dengan rombongan yang akan di pimpin oleh seorang mutawif. Sesampai di sana aku di maklumkan bahawa mutawif telah pun pergi bersama rombongannya. Aku bertanya samada pihak muasasah menyediakan mutawif yang lain yang boleh memimpin kami mengerjakan umrah. Jawapannya tiada, jadi terpaksalah aku mengerjakan umrah dengan anak-anakku berbekalkan buku yang aku baca.

Aku terpaku apabila melihat keindahan Baitullah di hadapanku. Mimpikah aku?. Nanti ceritaku seterusnya…….

* Kemudahan untuk warga OKU di Madinah dan di Mekah adalah sangat baik dan mudah....Alhamdullilah. Banyak laluan untuk kerusi roda di sana. Apa yang menyedihkan ialah sikap setengah pengendali umrah di negara kita yang tidak peka kepada keperluan golongan minoriti sepertiku. Keuntungan menjadi agenda utama mereka sedangkan kebajikan golongan OKU di pandang remeh.


Azan Subuh di Masjidil Haram...syahdunya, gambar dari youtube.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP